Wat is mindfulness?

Mindfulness is eigenlijk niets anders dan  opmerkzaam en bewust in het ‘nu’ leven. Zonder te oordelen, dingen te negeren of bezig te zijn met het verleden of met de toekomst.

Mindfulness is de wind in je haren voelen, een glimlach van een kind zien. Maar ook boosheid in je lijf opmerken, blijdschap of narigheid ervaren op het moment dat het er is, zonder er direct op te reageren.

Het leert je om je niet te verliezen of te laten leiden door  herinneringen, of doemscenario’s voor de toekomst.

Je hebt een direct contact met je zintuigen en je lichaam.
Je leert te luisteren naar signalen die meestal achter de schermen van je waarneming verborgen blijven.
Op die manier kun je bij alles wat je doet helder blijven waarnemen.
Alles wat je bewust opmerkt, wordt helder, sprankelend en komt tot leven.
Hoe meer aandacht, hoe intenser de ervaring.

Veel dingen doen we op de automatische piloot: aankleden, ontbijt naar binnen werken, een glas melk drinken, met de auto naar het werk rijden, etc. Terwijl we op de automatische piloot bezig zijn, denken we vaak aan iets anders: een belangrijke vergadering op het werk of de boodschappen die nog gedaan moeten worden.

Voorbeeld: Je gaat met je gezin een wandeling maken in het bos. Tijdens de wandeling ben je met je gedachten bij je werk: een conflict, een nieuw project. Je bent tijdens de wandeling niet aanwezig: je bent op kantoor.

Op zo’n moment ben je vooral mindless.
Mindless betekent: onbedachtzaam, niet letten op.
Mindfulness kun je oefenen, het is een vaardigheid.
Je kan het op ieder moment van de dag toepassen, bij alles wat je doet.
Een paar Mindfulness momenten kunnen je dag al veranderen.